.......
wiskunde.wjsn.nl
wiskunde
informatiekunde
. .. In Paint staat bovenaan een werk-balk met knoppen (zie links); daaronder staat een leeg, wit "tekenvel" of een tekening. .. .
DIT is het tekenvel. Hier staat een tekening op of het is een leeg, wit vlak. . ..

Aan de linkerkant van je tekenvel staat een andere balk, je werk set met gereedschap (zie links) en met knoppen: ster, (A1) gestippelde rechthoek (B1), vlakgom (A2), verfbus (B2) plus nog 12 andere knoppen. De knoppen "ster" en "vlakgom" staan in de linker kolom A - genummerd van boven naar beneden A1 t/m A8. De knoppen "gestippelde rechthoek" en "verfbus" staan in de rechterkolom B - die worden genummerd van B1 t/m B8.
Voorbeeld: Knop B4 hoort bij verfkwast; Knop A7 bij rechthoek.

Eerst worden nu hieronder de belangrijkste knoppen behandeld: eerst die van de werk-balk en daarna die van de werk set. We eindigen met een opdracht, een oefening.

.. .
. .. Onderaan staat je kleuren-set (links); daarboven heb je een leeg "tekenvel" of een tekening staan. .. .

Hieronder staat wat je kunt doen met de knoppen van de Werk-Balk . NOTA BENE: Soms staat er iets UIT of er staat iets op een andere plaats = onder een andere knop. Kijk daarom eerst naar en onder de knop "Beeld".

Moet je mee beginnen. Mogelijkheden: Werkset, Kleurenset, In-/uitzoomen. Werkset en Kleurenset moeten "AAN" staan - er moet een V staan. Anders: geen werk-set en geen kleuren-set aanwezig. In-/uitzoomen voor "Normaal" of "Groot Formaat" (laatste is handig).

Heeft een aantal mogelijkheden: Openen, Opslaan en Afsluiten. Openen gebruik je als je al een tekening hebt. Opslaan doe je als je je tekening wilt bewaren. Afsluiten betekent stoppen met Paint.

Kent o.a. de mogelijkheden: Knippen, Plakken, Kopieren, Ongedaan maken. Ongedaan maken gebruik je alleen als je een fout hebt gemaakt. Knippen, Plakken en Kopieren gebruik je net zo als met tekst in Word.

Heeft de mogelijkheden: Kenmerken, Spiegelen/draaien. Kenmerken moet je gebruiken om het formaat op te geven van je tekening. Gebruik als maat "pixels": er moet daar een zwart puntje staan. Spiegelen/draaien gebruik je voor draaien of spiegelen van je tekening (of een deel).

Wat je kunt doen met de belangrijkste knoppen van je Werk-Set (gereedschap):
B1 = selecteren; A2 = uitvlakken, B2 = verven; B3 = vergroten, inzoomen; A4 = punten zetten; B5 = tekst toevoegen; A6 = rechte lijn trekken; A7 = rechthoek, vierkant maken; A8 = cirkel of ellips maken.

Opdracht: symmetrische figuren maken. Gebruik van knoppen oefenen - ook die van de "werk set".

  • Je moet nu eerst de knoppen van je werk-balk gebruiken: voor het formaat van je tekenvel. Dat moet worden: 100 maal 100 pixels. Geef dus eerst de juiste Kenmerken op.
  • Teken een willekeurige, niet symmetrische vierhoek. Kies dus eerst Knop A6 en trek vier lijnen - de zijden van de vierhoek. Gebruik Knop A2 om de foutjes te verwijderen.
  • Trek nu helemaal onderaan een rechte horizontale lijn. Dat wordt hierna de spiegel-as - ook vaak symmetrie-as genoemd.
  • Trek nu je tekenvel naar onderen toe uit: het moet ruim 2 maal zo hoog worden. Zoek hiervoor naar een klein puntje dat in het midden onderaan staat. Zet op dat puntje je muis en trek die daarna naar beneden.
  • Kies nu Knop B1 om te selecteren. Selecteer de vierhoek plus een deel van spiegel-as: maak er een kopie van. Plak die kopie onder de horizontale lijn.
  • De kopie moet je hierna spiegelen: kies nu voor "Verticaal Spiegelen" en zet de spiegel-as van de kopie precies op de horizontale lijn. Kies Knop B3 om het precies te doen.
  • Je hebt nu een tekening van ongeveer 100 bij 200 pixels. Het bovenste deel is het origineel en het onderste deel is het spiegelbeeld. Het hele figuur is lijn-symmetrisch.
  • Kies nu voor "Spiegelen/draaien" en zet de hele tekening op zijn kant. Je moet dus alles draaien - over een draaihoek van 90 graden.
  • Je hebt nu een tekening van ongeveer 200 bij 100 pixels. Maak in het rechter deel de binnenkant van de vierhoek rood. Kies voor Knop B2 en voor de kleur "Rood".
  • Maak je tekenvel alweer 2 zo hoog: de afmetingen worden nu ongeveer 200 bij 200 pixels. Trek weer een horizontale lijn helemaal onderaan. Maak nu een punt-symmetrisch figuur.
  • DUS: je moet alles boven de lijn selecteren, 180 graden draaien en dat onder de lijn neerzetten. Het resultaat is nu inderdaad een punt-symmetrisch figuur.
  • Maak nu rechts bovenaan een smalle rechthoek met Knop A7 en geeft de binnenkant van de rechthoek een lichtgele kleur. Zet daarin met Knop B5 een korte tekst.