Terug


UIT: Elsevier, nr. 50, 18 december 1999

De drive van Nina Brink, World Online door Hugo Camps

De Canadees-Nederlandse Nina Brink (46) communiceert met het heelal. Zij is de baas van internetprovider World Online. "Internet is de verdeling van macht. In deze virtuele wereld is de macht aan het volk, zoals het hoort. Nog steeds denken politici dat zij de grote beslissingen nemen. Onzin: internet beslist. Voor het eerst in de wereldgeschiedenis is er echt sprake van collectieve macht. Het politieke landschap, de onderstromen van de democratie zullen wezenlijk veranderen. Bij internet kun je zijn wie je bent. De lezer heeft er recht op uw diepere gedachten te kennen. Dankzij de nieuwe media worden de mensen minder kudde-achtig. Hitler had van internet geen kans gekregen. De mensen durfden hem in de jaren dertig niet publiek aan te vallen. Maar nu kun je je mening geven en toch onzichtbaar zijn. Met andere woorden: er ontstaat een veel grotere controle op de discours van perverse politieke leiders."

UIT: De Volkskrant van 24 december 1999

Van almacht naar onmacht door Wilco Dekker

De opkomst van het Internet zet traditionele organisaties op hun kop: de baas heeft moeite de Nieuwe Economie bij te benen en raakt het zicht op de ontwikkelingen kwijt. Veel bestuurders kunnen met die druk wel omgaan. Maar steeds meer ook niet. "Het is een taboe. Topmannen worden niet ziek. Ze moeten altijd de façade ophouden", zegt psychiater Jan van de Lande. Topmanagers werken hard, hebben veel verantwoordelijkheids-gevoel en zijn ambitieus, perfectionistisch, talentvol en narcistisch. En, achter hun zelfverzekerde façade, vaak behoorlijk onzeker. Gebrek aan respect is een belangrijke oorzaak van hun problemen", zegt Van de Lande. "Topmanagers worden meer op de vingers gekeken en hebben minder te vertellen. Dat veroorzaakt veel spanning en onzekerheid in de bestuurskamers" zegt hoogleraar en KPMG-er Strikwerda. Volgens Strikwerda wordt de autonomie (van de topmanager) minder door de "netwerkeconomie". Volgens Kets de Vries, werkzaam aan de prestigieuze business school Insead nabij Parijs: "Topmanagers moeten vooral zichzelf leren kennen. Ze moeten true human beings worden".

 

P.S. Een week eerder publiceerde Elsevier een interview met Wim Kok, die de opmerking van Kets de Vries ondersteunt. Citaat: "In ben 61. Ik begin langzamerhand in de gaten te krijgen wie ik ben" (Elsevier, nr. 50, 18 december 1999).


Terug naar Persoonlijkheid: testen en typeringen