Terug naar Psychologie

Stellingen over onderwijs en het geven van onderwijs
Door de stellingen te ordenen wordt duidelijk welke leerstijl en/of onderwijs-filosofie je zelf hebt (gekozen).
Ordening kan "per stelling" ofwel in groepen van 2, 3 of 4 stellingen. Geef eerst de laagste prioriteit aan stellingen waar je niets in ziet / waar je niets mee kunt. Het gaat daarna vooral om de volgorde van resterende stellingen.


Stellingen over onderwijs

  1. ik vind dat docenten zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen
  2. ik vind dat de leerplicht afgeschaft moet worden
  3. het goed vertelde verhaal is een belangrijk middel om de stof te snappen
  4. ik vind het werken met leerlingen vooral leuk en motiverend
  5. ik vind het belangrijk dat ik zelf het leerproces van leerlingen stuur
  6. ik begrijp niet waar al die vernieuwingen voor nodig zijn
  7. ik vind het leerproces belangrijker dan het leerproduct
  8. ik wil in een opgeruimd lokaal lesgeven
  9. leerlingen moeten leren kritisch te worden
  10. leerlingen moeten zelf voorbeelden kunnen bedenken bij de stof
  11. leerlingen zitten op school om kennis te verwerven
  12. ik vind het belangrijk voor mijn onderwijs dat ik steeds blijf leren
  13. ik verwacht van leerlingen dat ze bij zelfwerkzaamheid rustig werken
  14. ik vind dat genoeg collega's stimulerend gezelschap zijn
  15. ik vind het belangrijk dat leerlingen zelfvertrouwen krijgen
  16. ik vind onderwijsvernieuwing lastig en vervelend
  17. ik geloof niet dat leerlingen zelfstandig kunnen werken en leren
  18. leerlingen hoeven bij mij in de les niet steeds te werken
  19. ik vind samenwerken door leerlingen bij mijn vak belangrijk
  20. leerlingen moeten leren zich vaardigheden eigen te maken
  21. ik voel me door de schoolleiding niet genoeg gemotiveerd
  22. het is belangrijk dat de schoolleiding mij steun geeft
  23. ik wil van mijn collega's veel leren
  24. leerlingen moeten rustig in mijn klas kunnen werken
  25. leerlingen moeten naar mij luisteren
  26. ik wil leerlingen veel en zelf laten werken aan opdrachten
  27. ik wil mijn leerlingen opvoeden om goed met elkaar te leren omgaan
  28. leerlingen moeten de oplossing van een opgave correct kunnen opschrijven
  29. docenten zijn na de opleiding voldoende geschoold om te kunnen functioneren
  30. leerlingen zitten niet op school om mijn onderwijs leuk te vinden
  31. ik vind onderwijsvernieuwing vooral een kans om te verbeteren
  32. ik wil meer vragen stellen dan antwoorden geven
  33. ik wil leerlingen helpen hun examen te halen
  34. leerlingen moeten snappen waarom mijn vak belangrijk is
  35. leerlingen moeten doen wat ik zeg
  36. ik vind dat schoolleiders hier onvoldoende zichtbaar zijn voor docenten
  37. ik wil de leerlingen plezier in mijn vak laten beleven
  38. op school en in de klas word ik genoeg gemotiveerd
  39. als het op school iets minder goed gaat, wil ik me wel extra inzetten
  40. ik wil mijn collega's op school helpen bij het oplossen van hun problemen
  41. ik wil de leerlingen een kritische kijk meegeven op de samenleving
  42. leerlingen moeten inzien waarom ik zo'n mooi vak geef
  43. ik wil vooral leuke lessen geven en mijn leerlingen zo motiveren
  44. ik wil een rol spelen in de missie van de school
  45. ik wil geduldig zijn voor mijn leerlingen
  46. ik vind het belangrijk dat collega's ook bij mij in de les komen
  47. ik vind dat de school echt te veel van mijn tijd in beslag neemt
  48. ik vind mijn vak zeer belangrijk; het moet eigenlijk verplicht zijn
  49. ik wil leerlingen laten nadenken over hun handelen
  50. ik vind dat docenten steeds moeten blijven bijleren w.v. didactiek
  51. ik wil zeker niet dat mijn collega's bij mij in de les komen
  52. van collega's in andere vakken kan ik weinig leren
  53. groepswerk is eigenlijk de meest effectieve lesvorm
  54. ik sta voor de klas omdat ik de leerlingen wat te leren heb
  55. ik heb maar weinig invloed op de motivatie van mijn leerlingen