Terug naar Informatiekunde
Terug naar: Start - de eerste 2 lessen

Tekstverwerken

Voor werkstukken en verslagen is het handig om gebruik te maken van programma's als Simple Text, Kladblok, PC-Write, Word Perfect en MS Word. Wij gebruiken vandaag alleen de laatste.

Het programma "Word" vind je door naar Start te gaan en daarna naar Programma's.

Zodra je Word aanklikt krijg je een lege pagina te zien. Zowel boven als onder tref je een aantal zgn. "balken" aan. De bovenste balk is de Titelbalk. Zodra je een naam hebt opgegeven voor je verslag, verschijnt die in de Titelbalk. Zo weet je precies met welk bestand je bezig bent.

Onder de Titelbalk zie je een Werkbalk staan met daarin: Bestand, Bewerken, Opmaak, Extra, enzovoorts. Belangrijk in deze les zijn de volgende mogelijkheden:

  1. Bestand | Openen Je haalt een bestand op dat al bestaat
  2. Bestand | Opslaan Je bewaart je werk en geeft het een naam
  3. Bestand | Afsluiten Je stopt met tekstverwerken
  4. Bewerken | Ongedaan maken Je deed iets "stoms" en je repareert het weer
  5. Bewerken | Knippen Je verplaats gemarkeerde tekstdelen
  6. Bewerken | Kopiëren Je kopieert een stuk tekst naar een andere plek
  7. Bewerken | Plakken Je haalt eerder gekopieerde tekst weer op
  8. Bewerken | Wissen Je verwijdert gemarkeerde tekst
  9. Opmaak | Lettertype Je kiest kleuren, lettertype en lettergrootte
  10. Extra | Spellingscontrole Je haalt je spellings- en type-fouten eruit

Onder de werkbalk met Bestand, Bewerken, staat nog een balk, die in deze les van belang is. Het is de balk waarin onder meer een B, een I en een U staan. Deze drie zijn van belang plus de vier symbolen die er rechts naast staan. Deze symbolen kun je aanklikken nadat je de tekst hebt "gemarkeerd" met de muis.

Het "markeren" van stukken tekst doe je met de muis. Ga aan het begin staan van een alinea en druk de linkermuisknop in. Hou hem ingedrukt en beweeg dan naar het laatste woord van de alinea. Laat daarna pas de muisknop los. Hiermee heb je een alinea gemarkeerd. Dat moet je ook kunnen zien op je scherm. Het stuk dat gemarkeerd is kun je nu verwijderen of kopieren, maar je kunt het ook een ander lettertype geven etc. etc.. De markering stopt zodra je ergens anders in je tekst op de muis klikt.

Opdracht

Type het stukje tekst over dat helemaal onderaan staat (onder Versie III) OF kopieer het en zet de kopie in Word. Noem die kopie "Word1". Maak daarna versie I en versie II. Kijk hieronder om te weten hoe Versie I en Versie II eruit zien. Zet Versie I, II en III in een bestand. Sla dat bestand ook weer op onder de naam "Word1". Je krijgt dan het volledige verhaal, dat hieronder staat.


Versie I.
Dit stuk is voorzien van enkele toeters en bellen, die in een normaal stuk niet voorkomen. Zo zijn er tekstdelen die
groter zijn dan andere stukken tekst. Daarnaast zijn er delen, die voorzien zijn van een aantal kleuren. Tevens zijn er bepaalde delen uitgelijnd en andere weer niet. Een oplettende lezer zal ook bemerkt hebben, dat er verschillende lettertypes zijn gebruikt. Al met al is het een rommeltje geworden. Het is niet bepaald een nette brief die je op zou sturen aan je klanten, je baas of überhaupt aan iemand die je niet kent. Verder blijkt dat er delen zijn, die in feite kopieën zijn van andere delen. Slechter kan het eigenlijk niet, maar voor de opdracht van vandaag is het wel een goed stuk.
De opdracht luidt: maak deze tekst zelf. Voor uitlech en toeligting kun je alteid vragen stellen.


Versie II.
Dit stuk is voorzien van enkele toeters en bellen, die in een normaal stuk niet voorkomen. Zo zijn er tekstdelen die
groter zijn als andere stukken

text. Daarnaast zijn er delen, die voorzien zijn van een aantal kleuren.

Tevens zijn er bepaalde delen uitgelijnd en andere weer niet. Een oplettende

lezer zal ook bemerkt hebben, dat er verschillende lettertypes zijn

gebruikt. Al met al is het een rommeltje geworden. Het is niet bepaald een

nette brief die je op zou sturen aan je klanten, je baas of überhaupt aan

iemand die je niet kent. Verder blijkt dat er delen zijn, die in feite

kopieën zijn van andere delen. Slechter kan het eigenlijk niet, maar voor de

opdracht van vandaag is het wel een goed stuc. De opdracht luidt: maak deze

tekst zelf. Voor uitleg en toelichting kun je altijd vragen stellen.


Versie III.
Dit stuk is voorzien van enkele toeters en bellen, die in een normaal stuk niet voorkomen. Zo zijn er tekstdelen die groter zijn dan andere stukken tekst. Daarnaast zijn er delen, die voorzien zijn van een aantal kleuren.

Tevens zijn er bepaalde delen uitgelijnd en andere weer niet. Een oplettende lezer zal ook bemerkt hebben, dat er verschillende lettertypes zijn gebruikt. Al met al is het een rommeltje geworden. Het is niet bepaald een nette brief die je op zou sturen aan je klanten, je baas of überhaupt aan iemand die je niet kent.

Verder blijkt dat er deelen zijn, die in feite kopieen zijn van andere delen. Slechter kan het eigenlijk niet, maar voor de opdracht van vandaag is het wel een goed stuk.

De opdracht luidt: maak deze tekst zelf. Voor uitleg en toelichting kun je altijd vragen stellen.


O ja, er zitten ook nog enkele fouten in. Zoek ze op en verbeter ze.

Terug